Vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon

Als werkgever wil je dat je medewerkers kunnen werken in een veilige omgeving. Een omgeving waarin pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie en geweld niet worden getolereerd. In de Arbowet staat beschreven dat een werkgever psychosociale arbeidsbelasting moet voorkomen en daar beleid op moet voeren. Door het aanstellen van een vertrouwenspersoon creëer je de mogelijkheid voor medewerkers om in vertrouwen hun verhaal te kunnen doen. Doordat het melden van een incident niet direct gevolgen heeft, is de drempel voor een gesprek met de vertrouwenspersoon laag. De vertrouwenspersoon zorgt voor een goede opvang en een luisterend oor. Een melding hoeft niet tot een formele klacht te leiden. Samen met de melder wordt er gekeken naar een oplossing. Dit leidt tot minder verzuim en een betere werkomgeving.

Wat kan een vertrouwenspersoon betekenen

Voor werkgevers

    • Geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag
    • Zorgt voor bewustwording ongewenste omgangsvormen
    • Draagt bij aan een prettige werkomgeving
    • Brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de organisatie
    • Kijkt of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is
    • Is onafhankelijk
    • Levert jaarlijkse (geanonimiseerde) verslaglegging

Voor medewerkers

    • Zorgt voor de eerste opvang, biedt een luisterend oor
    • Informeert over de mogelijkheden
    • Zoekt samen naar een oplossing
    • Begeleidt bij gesprekken met klachtencommissie of leiding
    • Verwijst zo nodig door naar hulpverlenende instanties (mediation, coach etc.)
    • Is onafhankelijk en objectief
    • Verleent nazorg
×